Què ens cal saber per poder realitzar aquest tema?
- Canvi: Anomenem canvi a qualsevol fenòmen, esdeveniment, situació... que pateix una transformació.
- Continuïtat: És una qualitat per evidenciar que algun fet succeeïx de manera freqüent, en succesió ràpida.
- Ecosistema: L'ecosistema és el conjunt d'organismes vius (biocenosi) que viuen en aquella àrea, les quals interactuen entre elles i l'entorn en el qual viuen i es relacionen (biotop). Totes les espècies depenen les unes de les altres, i totes estan relacionades. Aquí apareixen les cadenes tròfiques.
- Ecosistema aquàtic: Ocenas i aigües continentals.
- Ecosistema terrestre: Els elements de l'ecosistema es desenvolupen sobre el sòl o subsòl. Depenen de la temperatura, l'altitud, la latitud i la humitat.
- Ecosistema híbrid: És un ecosistema terrestre, el qual pot quedar inundat. Per aquest motiu se li diu híbrid, perquè és terrestre i aquàtic alhora.
- Ecosistema microbià: Comunitats d'organismes microbians que comparteixen hàbitat.
- Paisatge: Porció d'espai caracteritzada per un tipus de combinació dinàmica d'elements geogràfics diferenciats.
- Paisatge vegetal: Estructura de la vegetació d’una unitat geogràfica
- Hi ha tres menes de paisatges vegetals: el paisatge natural, en què la intervenció de l’home ha estat nul·la o ínfima, el paisatge rural, amb la vegetació força transformada o molt, en el qual cal distingir el paisatge silvopastoral i el paisatge agrícola, i el paisatge urbà, en què la vegetació resta reduïda a zones enjardinades i a comunitats ruderals.
Todo paisaje urbano que se precie está dotado de unas infraestructuras que no existen ni en el espacio rural ni el espacio periurbano. Además es espacio, o paisaje, urbano es un territorio proclive a la prestación de servicios de todo tipo. En este paisaje urbano se tiende a mantener las estructuras existentes, siendo un territorio proclive a la remodelación de edificios y domicilios.
En aquest tema tractarem la competència:
Competència 4. Analitzar paisatges i ecosistemes tenint en compte els factors socials i naturals que els configuren, per valorar les actuacions que els afecten.
I la dimensió del món actual/Ciutadania/
I els continguts clau:
- Canvi i continuïtat.
- Ecosistema i paisatge.
Segons el cicle:
Cicle Inicial
(No es treballa el tema de paisatges)Continguts del’àrea de coneixement del medi social i cultural cicle mitjà (3r i 4t)
El món que ens envolta
- Ús i elaboració de plànols i mapes senzills del poble, barri o ciutat.
- Observació i descripció de diferents tipus de paisatge de l’entorn proper i llunyà.
- Reconeixement dels elements naturals i humanitzats i de l’impacte de l’activitat humana en el paisatge.
- Ús de fonts històriques diverses per obtenir informació i evidenciar els canvis i continuïtats al llarg del temps d’aspectes de la vida quotidiana i de l’entorn proper.
- Aplicació de nocions de canvi i continuïtat en els paisatges.
Continguts de l’àrea de coneixement del medi social i cultural cicle superior (5è i 6è)
El món que ens envolta- Anàlisi dels elements naturals i antròpics que influeixen en la configuració del paisatge.
- Valoració d’actuacions que contribueixen a la protecció del medi.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada